معماری
خانه / اخبار صنعت و تجارت / چرا با تشکیل وزارت بازرگانی مخالفت شد؟

چرا با تشکیل وزارت بازرگانی مخالفت شد؟

چرا با تشکیل وزارت بازرگانی مخالفت شد؟

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: به جای ایجاد وزارتخانه جدید، باید فرآینده ها را اصلاح کنیم و با ایجاد دولت هوشمند و تجارت الکترونیک در این راستا کارایی دولت را افزایش دهیم.

– اخبار اقتصادی –

به گزارش خبرگزاری تسنیم ، سیدمهدی مقدسی عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس درباره خارج شدن طرح تشکیل وزارت تجارت و خدمات بازرگانی از دستور کار مجلس گفت: بنده از ابتدا مخالف این طرح بودم. در کشورهای توسعه یافته و درحال توسعه تعداد وزارتخانه های کمتری نسبت به کشور ما دارند بنابراین راه استفاده از تجربیات موفق کشورهای توسعه یافته، کم کردن وزارتخانه است.

او افزود: دلیل دوم مغایرت با اسناد بالادستی بود چراکه قوانین ما نباید مخالف اسناد بالادستی باشد. اسناد بالادستی با بزرگ شدن دولت مخالف است به تعبیری ساختار دولت به علت گستردگی هزینه بر شده است بنابراین در شرایطی که بودجه شرکت های دولتی دو ونیم برابر بودجه دولت است حجم دولت متورم شده است.

مقدسی گفت: علت مخالفت با بزرگ شدن دولت تعدد وزارتخانه هاست چون تعداد وزارتخانه ها سم است. یکی از موضوعات ناکارآمدی دولت با تعدد وزارتخانه هاست.

او افزود: دلایل محکم برای ادغام وزارتخانه ها و تایید شورای نگهبان به این دلیل بود که در صورت هماهنگی وزارتخانه ها درک منطقی بین تولید و صادرات ایجاد خواهد شد و در این صورت است که اقتصاد محقق خواهد شد.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس افزود: اعتقاد داریم به جای همه کاره شدن دولت به بخش خصوصی اعتماد شود. دولت هوشمند و تجارت الکترونیک به عنوان ضرورت برای افزایش کارایی لازم است .افزایش هزینه های دولت مخالف اسناد بالادستی است بنابراین بجای ایجاد وزارت خانه جدید فرایندها را اصلاح کنیم که یکی از راهها هوشمند کردن دولت است که با کوتاه کردن فرایندها و محدود کردن مجوزها نظارت ها و کارآیی بیشتر و هزینه ها کم خواهد شد.

او گفت: به دلیل اینکه ساختار دولت دچار بیماری مزمن است بنابراین با متورم شدن بدنه دولت از کارایی دولت کم شده است که دولت جوابگوی این ساختار نیست و نخواهد بود بنابراین واگذاری امور به تشکل ها، ایجاد سامانه ثبت سفارش و وارداتی و صادراتی نشان می دهد که وزارتخانه صنعت معدن تجارت به تنهایی معنی نخواهد داشت.

سیدمهدی مقدسی گفت: بارها و بارها ابعاد این کار کارشناسی شده است اما دولت نمی خواهد اصلاحات را انجام دهد بنابراین با توجه به اینکه دولت هوشمند مورد توجه است و وقتی بخش عمده ای از بودجه صرف کارهای هزینه ای می شود ساختارها اجرا نمی شود بنابراین باکوچک کردن دولت می توان دولت را از مسیر اشتباه بازداشت.

او افزود: تشخیص شورای نگهبان در این موضوع خاص صحیح بوده است بنابراین باید دولت تصمیم درست را بگیرد و انسجام در تیم اقتصادی دولت موجب کوتاه شدن امور می شود چون در حال حاضر جزیره ای عمل کردن دولت کار را مشکل کرده است پس برای جبران و رفع دغدغه و تقویت بدنه دولت و استفاده از هوشمندسازی می توان این کار را عملی کرد.

سعید باستانی عضو صنایع و معادن مجلس هم گفت: یکی از دلایل اصلی مخالفت دیر مطرح شدن این موضوع بوده است اما دلایلی که موافقین و مخالفین اعلام کردند این بود که این کار نیاز به کارشناسی بیشتر دارد.

عضو صنایع و معادن مجلس در ادامه گفت: با توجه به اینکه میزان افزایش حجم دولت به مرور زمان کنترل نشده است؛ نیاز به ادغام وزارتخانه های صنعت و تجارت است. در کشورهایی که وزارتخانه ها ادغام شده اند از جمله امریکا و ژاپن، تجارت خود را در تجارت دنیا ادغام کرده و به خوبی کنترل می کنند بنابراین استفاده از بسترهای بین المللی در شرایط فعلی با این همه صنایع و شرایط تحریم ها و مراودات تجاری بالا در کشور به دلیل بزرگ بودن حجم دولت امکان پذیر نیست بنابراین با کوچک کردن دولت می توان وزارتخانه صنعت و معدن را در هم ادغام کرد و خصوصی سازی را نیز ترغیب کرد تا دولت ناظر بجای دولت عامل انجام وظیفه کند.

باستانی در ادامه درباره ایرادات شورای نگهبان به این طرح نیز گفت: ایرادات شورای نگهبان به این طرح بار مالی و دیگری مغایرت با اسناد بالادستی و حجیم شدن دولت بود بنابراین با توجه به زمان یکساله دولت فعلی این کار عملی نیست و فایده ای ندارد.

او افزود: 9 سال است که سامانه تجارت الکترونیک کلید خورده ولی هنوز اجرایی نشده است بنابراین عملا اینرسی بالا نسبت به خصوصی سازی جامع اجازه کوچک شدن حجم دولت را نمی دهد.

انتهای پیام/

منبع خبر

درباره ی Amirkabir

همچنین ببینید

اصلاح قیمت گذاری در زنجیره خودروسازی پروژه اول وزیر صمت اعلام شد

اصلاح قیمت گذاری در زنجیره خودروسازی پروژه اول وزیر صمت اعلام شد معاون وزیر صمت با اعلام اینکه اقتصاد صنعت خودرو باید اصلاح شود، گفت: پروژه اول وزیر صمت اصلاح قیمت گذاری در زنجیره خودروسازی است؛ همچنین مکانیزم زنجیره ارزش در صنعت خودروسازی اصلاح خواهد شد. - اخبار اقتصادی - به گزارش خبرگزاری تسنیم، مهدی صادقی نیارکی امروز در پنجمین میز تخصصی تعمیق ساخت داخل در صنعت خودرو، اظهار کرد: در سال 99، 8.1 درصد رشد صنعتی در کشور داشتیم. بر اساس آمار مرکز آمار ایران در سه ماه ابتدایی امسال رشد صنعتی 5.5 درصد و بر اساس آمار بانک مرکزی 6.1 درصد بوده است. معاون امور صنایع وزیر صمت افزود: صدور پروانه بهره برداری در شش ماه ابتدایی امسال رشد 2 درصدی و اشتغال ناشی از آن‌ها رشد 20 درصدی داشته است. حدود 77 هزار نفر در بخش صنعت شاغل شدند. وی با بیان اینکه در بخش صادرات و واردات نیز رشد قابل توجهی داشتیم، گفت: طی 6 ماه نخست امسال تولید خودرو 3‌.4 درصد، تولید اتوبوس 10 درصد و تولید کامیون کشنده و کامیونت 66 درصد رشد داشت اما تولید وانت 13 درصد کاهش یافت. نیارکی با اعلام اینکه در پروژه نهضت ساخت داخل در سال 9..

دیدگاهتان را بنویسید

قالب وردپرس