معماری
خانه / اخبار صنعت و تجارت / ارز دولتی واردات برنج حذف شد + سند

ارز دولتی واردات برنج حذف شد + سند

ارز دولتی واردات برنج حذف شد + سند

رئیس انجمن وارد کنندگان برنج طی نامه ای به رئیس کل بانک مرکزی ضمن اشاره به تبدیل ارز واردات این محصول از ۴۲۰۰ تومانی به نیمایی، از قطره چکانی بودن اختصاص همان ارز، رسوب ۵۰۰ هزار تن برنج در گمرک و تهدید فاسد شدن این محوله ها با ورود فصل گرما خبر داد.

– اخبار اقتصادی –

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم عباس توکلی رئیس انجمن وارد کنندگان برنج ایران نامه ای خیلی فوری به همتی رئیس کل بانک مرکزی ایران درباره مشکلات اختصاص ارز به واردات این کالای اساسی نوشت.

در این نامه اشاره شده است که ارز واردات این محصول از 4200 تومانی به نیمایی تغییر یافته است اما ارز نیمایی نیز به صورت قطره چکانی اختصاص می یابد و 500 هزار تن برنج از بهمن ماه سال گذشته در گمرک رسوب کرده است.

این امر علاوه بر هزینه های انبارداری، دموراژ ، منجر به تهدید فساد و آسیب به سلامت محموله های برنج بر اثر گرما در بنادر شده است و این احتمال وجود دارد محموله های مانده در گمرک توسط فروشندگان خارجی پس گرفته شود.

در این نامه همچنین اشاره شده است که بانک مرکزی در صورت عدم تامین ارز نیمایی برای واردات برنج با قید فوریت روش‌های اجرایی و امکان پذیر دیگری در دستور کار قرار دهد.

پلیس در کمین محتکران؛ 250 تن برنج قاچاق در همدان کشف شدتهران| 38 تن برنج و شکر عرضه خارج شبکه در انبارهای ری کشف و ضبط شدهشدار شرکت بازرگانی دولتی به کلاهبرداری در فروش برنج/ هموطنان مراقب باشندمصوبات جدید ستاد تنظیم بازار در مورد برنج

متن این نامه به شرح زیر است.

بسمه تعالی
جناب آقای دکتر همتی
ریاست محترم بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران
با سلام
احتراماً ، مستحضرید علی رغم اهمیت تأمین کسری برنج کشور از محل واردات برای مصرف شش دهک اقشار آسیب پذیر کشور و همچنین تأکید مراجع ذیربط برای ادامه تأمین ارز 4200 تومانی برای این مهم ، متأسفانه با مقاومت بانک مرکزی و عدم تأمین ارز برای حدود 500 هزار تن کالای رسوبی از بهمن ماه 98 ، در اردیبهشت ماه 99 تغییر گروه کالایی برنج انجام شد.

در جلسات کارگروه محترم تنظیم بازار کشور برای رفع بلاتکلیفی محموله های برنج رسوبی بر الویت تخصیص ارز نیمایی تأکید گردید و واردکنندگان با توجه به تحمیل هزینه‌های انبار داری و دموراژ از فروشندگان خارجی خود مجدداً مهلت گرفته تا تعهدات خود را از محل ارز نیمایی انجام دهند .

متأسفانه بانک مرکزی با تخصیص ارز نیمایی به صورت قطره چکانی و توقف آن مجدداً این صنعت را با چالش جدی مواجه نموده ، علاوه بر هزینه های انبارداری ، دموراژ ، تهدید فساد و آسیب به سلامت محموله ها بر اثر گرما در بنادر و همچنین تهدید عودت محموله ها توسط فروشندگان خارجی به دغدغه های جدی تبدیل شده است.

حال آن که تنها مسئول و مرجع تصمیم گیری برای تخصیص ارز در کشور بانک مرکزی است ادامه بلاتکلیفی و تهدید امنیت غذایی کشور و صنعت واردات برنج به عنوان دومین کالای استراتژیک کشور ، هیچ دفاع و بهانه ای را باقی نمی گذارد به نظر می رسد در صورت عدم تأمین منابع ارز نیمایی ، بلافاصله سایر روش های اجرایی و امکان پذیر می بایست در دستور کار قرار گیرد .

عدم تصمیم گیری و پاسخگویی به این صنعت که کارنامه درخشانی در تأمین نیاز سبد غذایی اقشار ضعیف جامعه در سنوات قبل داشته اند و سهم قابل توجهی در اشتغال زایی از مرحله ورود محموله ها به کشور تا توزیع آن را دارند امری ناصواب است که آثار زیان بار آن غیر قابل جبران خواهد بود و مسئولیت آن تنها متوجه آن مجموعه محترم می‌باشد.

واردات برنج , بانک مرکزی , کالاهای اساسی ,

انتهای پیام/

منبع خبر

درباره ی Amirkabir

همچنین ببینید

اصلاح قیمت گذاری در زنجیره خودروسازی پروژه اول وزیر صمت اعلام شد

اصلاح قیمت گذاری در زنجیره خودروسازی پروژه اول وزیر صمت اعلام شد معاون وزیر صمت با اعلام اینکه اقتصاد صنعت خودرو باید اصلاح شود، گفت: پروژه اول وزیر صمت اصلاح قیمت گذاری در زنجیره خودروسازی است؛ همچنین مکانیزم زنجیره ارزش در صنعت خودروسازی اصلاح خواهد شد. - اخبار اقتصادی - به گزارش خبرگزاری تسنیم، مهدی صادقی نیارکی امروز در پنجمین میز تخصصی تعمیق ساخت داخل در صنعت خودرو، اظهار کرد: در سال 99، 8.1 درصد رشد صنعتی در کشور داشتیم. بر اساس آمار مرکز آمار ایران در سه ماه ابتدایی امسال رشد صنعتی 5.5 درصد و بر اساس آمار بانک مرکزی 6.1 درصد بوده است. معاون امور صنایع وزیر صمت افزود: صدور پروانه بهره برداری در شش ماه ابتدایی امسال رشد 2 درصدی و اشتغال ناشی از آن‌ها رشد 20 درصدی داشته است. حدود 77 هزار نفر در بخش صنعت شاغل شدند. وی با بیان اینکه در بخش صادرات و واردات نیز رشد قابل توجهی داشتیم، گفت: طی 6 ماه نخست امسال تولید خودرو 3‌.4 درصد، تولید اتوبوس 10 درصد و تولید کامیون کشنده و کامیونت 66 درصد رشد داشت اما تولید وانت 13 درصد کاهش یافت. نیارکی با اعلام اینکه در پروژه نهضت ساخت داخل در سال 9..

دیدگاهتان را بنویسید

قالب وردپرس