به گزارش خبرگزاری تسنیم، قدیر قیافه، نایبرئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران و تمیر ساریف، رئیس اتاق بازرگانی و صنایع قرقیزستان در حاشیه برگزاری اجلاس شورای تجاری سازمان همکاری شانگهای و در محل اتاق بازرگانی قرقیزستان در بیشکک دیدار و گفتوگو کردند.
قدیر قیافه، نایبرئیس اتاق ایران، با اشاره به پیوندهای تاریخی و فرهنگی دو کشور در امتداد جاده ابریشم، بر اهمیت نقشآفرینی بخش خصوصی در تقویت همکاریهای این بلوک اقتصادی تاکید کرد و اظهار داشت: با توجه به زیرساختهای قوی و ظرفیتهای موجود در چارچوب پیمانهای شانگهای، اوراسیا و اکو، میتوانیم پروژههای اقتصادی مشترکی را به اجرا بگذاریم.
همچنین این پتانسیل وجود دارد که حجم مبادلات تجاری دو کشور را از رقم فعلی (حدود 100 میلیون دلار) در آینده به 2 تا 2.5 میلیارد دلار ارتقا دهیم.
طرفین در این دیدار بر توسعه مناسبات اقتصادی، استفاده از ظرفیتهای پیمان شانگهای و ایجاد صندوق سرمایهگذاری مشترک تاکید کردند.
تمیر ساریف، رئیس اتاق بازرگانی قرقیزستان و نخستوزیر پیشین این کشور، ضمن تسلیت و ابراز همدردی بخاطر شهادت جمعی از شخصیتها و مردم ایران در جنگ تحمیلی اخیر، از مقاومت بینظیر مردم ایران در برابر فشارهای اخیر و تحریمهای طولانیمدت تجلیل کرد.
وی موقعیت ژئوپلیتیک ایران در منطقه را بسیار قدرتمند و قابلتمجید خواند و گفت: بازسازی و احیای روابط اقتصادی قطعا به سرعت در ایران آغاز خواهد شد.
ساریف همچنین از آمادگی بازرگانان قرقیزستان برای مشارکت فعال در بازار ایران خبر داد و افزود: اتصال خطوط ریلی چین به شمال شرقی ایران، مسیرهای ترانزیتی را بسیار کوتاهتر و هموارتر خواهد کرد.
در بخش پایانی این نشست، تمرکز مذاکرات بر راهکارهای عملیاتی و اجرایی قرار گرفت.
هیات ایرانی با تاکید بر لزوم اتخاذ رویکرد بازارمحور، پیشنهاد شکلگیری همکاریهای جدیتر در زمینه پروژههای فنی و مهندسی را مطرح کرد.
در این راستا مقرر شد شرکتهای توانمند و دارای دانش روز در پروژههای مشترک حضور یابند تا منافع متقابل برای هر دو کشور تامین شود.
همچنین به منظور تسریع در روند توسعه تجارت، پیشنهادهای مشخص زیر مطرح شد:
*تعیین سبد کالایی: شناسایی و معرفی سبدی از کالاها که دو کشور در آنها دارای مزیت نسبی صادراتی و وارداتی هستند.
*تشکیل کارگروه مشترک: ایجاد یک کارگروه تخصصی میان اتاقهای بازرگانی ایران و قرقیزستان برای تبادل مستمر و دقیق اطلاعات بازار.
*آموزش و معرفی بازار: برگزاری دورههای آنلاین مشترک جهت معرفی ظرفیتها و نیازهای بازار دو کشور به تجار و فعالان اقتصادی.
*ایجاد شورای تجاری: تاسیس شورای تجاری مشترک و برنامهریزی برای برگزاری نشستهای تجاری رودررو (B2B) میان فعالان اقتصادی دو کشور.
در نهایت، یکی از مهمترین محورهای مطرح شده در این مذاکرات، پیشنهاد تاسیس و فعالسازی صندوق سرمایهگذاری و همکاری مشترک میان 10 کشور عضو سازمان همکاری شانگهای بود؛ ابتکاری که میتواند به عنوان پشتوانه مالی قدرتمندی برای اجرای پروژههای زیرساختی و توسعه همکاریهای چندجانبه در این بلوک اقتصادی عمل کند.
انتهای پیام/
